موقعیت :  صفحه اصلی > پرسش و پاسخ > مجله ایده آل 113

آن صداي ترسناك

خانمی 30 ساله هستم كه ناراحتی اعصاب دارم و از سر و صدای تراش دستگاه دندانپزشكي به‌شدت اذیت می‌شوم. آیا مي‌توانم بدون ناراحتی تحت درمان قرار گیرم؟

افرادی كه استرس و ترس دارند، هورمون خاصی به نام كورتیزول در بدنشان ترشح مي‌شود كه احتمال تخریب لثه و استخوان فك را در آنها افزايش مي‌دهد. امروزه با بهره‌گیری از تكنولوژی‌های جدید از جمله لیزر و وسایل جدید، سر و صدای دستگاه‌های دندان‌سازي به حداقل رسیده است. لیزر در دندانپزشكی از سال 1995 میلادی برای درمان بعضی از مشكلات دندانی استفاده می‌شود كه مورد تایید موسسه غذا و داروی آمریكا قرار گرفته است.

از موارد استفاده از لیزر در دندانپزشكی مي‌توان به موارد ذیل اشاره كرد:

1- پوسیدگی دندان:

لیزرهایی برای پركردن قسمت‌های پوسیده دندان‌ها و همچنین برای سفت كردن ماده پركننده داخل حفره دندان استفاده می‌شود.

2- بیماری‌های لثه:

از لیزرها برای شكل دادن مجدد لثه و برداشتن باكتری‌های آنها حین انجام روت كانال (عصب‌كشی) استفاده می‌شود.

3-تكه‌برداری:

ازانواع ليزرها مي‌توان برای برداشتن قسمت كوچكی از یك بافت و فرستادن آن برای آزمایشگاه پاتولوژی استفاده كرد تا سرطانی بودن آن قسمت مشخص شود.  همچنین برای برداشتن ضایعات داخل دهان و تسكین درد ناشی از آفت دهان نیز از ليزر  استفاده مي‌شود.

4- سفید كردن دندان‌ها:

از انواع لیزرها برای سرعت بخشیدن به سفید كردن دندان‌ها در مطب دندانپزشكی استفاده می‌شود. یك محلول سفید‌كننده پراكسید كه روی دندان‌ها مالیده می‌شود توسط انرژی لیزر فعال مي‌شود كه فرایند سفید كردن دندان‌ها را سرعت می‌بخشد.

در ضمن لیزر نسبت به دریل دندانپزشكی درد كمتری دارد  و نیاز به ماده بی‌حس‌كننده را كاهش ‌مي‌دهد و از طرفي اضطراب بیمار را كم مي‌كند زیرا اكثر بیماران از دریل دندانپزشكان می‌ترسند.  ليزر خونریزی و تورم را كاهش می‌دهد اما درمان با لیزر بسیار گران‌تر از دریل است زیرا هر دستگاه لیزر حدود 40هزار دلار قیمت دارد.

درست مسواك بزنيد

دختری 24 ساله هستم كه جراحی كامل لثه انجام داده‌ام، ولی پس از جراحی نمي‌توانستم راحت مسواك بزنم و به‌نظرم می‌رسد كه لایه نازكی از مینای دندانم از بین رفته است چون وقتی با ناخن به لثه‌ام دست می‌زنم فرورفتگی‌هایی احساس می‌كنم.  لطفا مرا راهنمایی كنید.

به هیچ وجه از روش‌های خشن در مسواك زدن استفاده نكنید.

مسواك و روش مناسب مسواك زدن:

مسواك مناسب با توجه به شرایط سنی و اندازه حفره دهان متفاوت است. به هر حال، مسواك بايد اندازه مناسب و دسته خوب برای مانور صحیح داشته باشد.

هنگام استفاده از مسواك ترجیحا از مسواك خشك استفاده كرده و آن را در شروع كار زیر آب ببرید؛ بهتر است دو عدد مسواك داشته باشید تا همواره مسواك مورد استفاده خشك باشد و موهای آن را در سرپوش مناسب قرار دهید.

مسواك را با زاویه 45 درجه نسبت به لبه لثه بگیرید چون لبه لثه حساس و ظریف است، با چند حركت ملايم چپ و راست به ماساژ آن بپردازید و با فشار در سطح دندان به طرف لبه دندان حركت كنید.

پس از روش درست مسواك زدن دندان‌هایی كه ساییده شده‌اند به وسیله كامپوزیت‌های همرنگ دندان یا لامینیت ناحیه ساییده شده به راحتی قابل ترمیم  است.

دختری 23 ساله هستم كه دندان پركرده‌ای دارم كه پس از چند سال درد گرفت و چركی شد و هر دفعه با خوردن كپسول آنتي‌بيوتيك آن را درمان كردم و تقریبا دردي ندارد ولی بعضی مواقع از آن چرك خارج می‌شود. آیا باید این دندان را بكشم یا كاری نكنم؟ لطفا مرا راهنمایی كنید.

شما دچار عفونت دندانی شده‌اید.  عفونت‌های دندانی اكثرا ناشي از پوسیدگی دندان است كه باعث از بین رفتن كلسیم مینای دندان شده است. عامل اصلی ایجاد عفونت،  انواع باكتری استرپتوگوك موتانس هستند. عفونت دندانی در صورتی كه به بافت‌های صورت گسترش پیدا كند مي‌تواند موجب گسترش عفونت به خون و بافت‌های دیگر،  اختلال راه هوایی و كيست عمقی گردن شود.

شما باید توسط دندانپزشك و با استفاده از آنتی‌بیوتیك مناسب آن را درمان كنید؛ چون آنتی‌بیوتیك‌ها، باكتری‌های مهاجم را می‌كشند ولي گاه قادر به درمان كامل مشكل نيستند بنابراین استفاده سرخود آنتی‌بیوتیك توصیه نمی‌شود، زیرا باعث مقاوم شدن میكروب‌ها می‌شود چون ممكن است دندانپزشك چرك را از دندان عفونی خارج كند و سپس آنتی‌بیوتیك و مسكن تجویز كند.

در صورتی كه دندان قابل نگهداری نباشد، توسط ایمپلنت‌های فردی و مادام‌العمر عمل جایگزین  انجام خواهد شد.

جمعه ٢٧ مهر ١٣٩٧

صفحه اصلي|درباره ما|مقالات|خدمات|تماس با ما|گالري عكس|تعیین وقت اینترنتی|جستجوي پيشرفته
بازديدکنندگان اين صفحه: 4646 | بازديدکنندگان امروز: 237 | کل بازديدکنندگان: 1106335 | زمان بارگزاري صفحه: 0/1162 ثانيه